«باغ فرهنگ» جایی برای محصولات فرهنگی و مذهبی کودک و نوجوان
مجموعه «باغ فرهنگ» با مدیریت امیررضا ماندگار از سال۱۳۹۵ در زمینه محصولات و صنایع فرهنگی در سه بخش بازی و محصولات مذهبی ، آموزش بازی محور مفاهیم فرهنگی در قالب بازیکار و نوشتافزار ایرانی اسلامی برای رده سنی کودک و نوجوان فعالیت خود را آغاز کرده است.
«باغ فرهنگ» با دغدغه خلاءهای موضوعات و کالاهای فرهنگی سرفصلهایش را تعریف کرده، زیرا تیم موسس آن با بررسی بازار فرهنگی موجود به این باور رسیدند و تصمیم به تولید محصولاتی با یک پیوست فرهنگی و مذهبی گرفتند. آنها با همین نگاه به سوی بازار های مختلف از جمله چرم و همچنین چوب و معرق و لیزر رفتند و با تولید محصولات چرمی مانند دستبند، گیره روسری، کیف و… تا تندیسها، المانها، تابلوهای مناسبتی فعالیت داشته اند. و اصل را بر این بنا گذاشتند که کارکردهای دین و مذهب در زندگی روزمره مردم بیشتر دیده شود. بعد از گذشت ۲ سال فعالیت در این حوزه و مطالعه بازار و فرهنگ به این نتیجه رسیدند که حوزه کودک و نوجوان با توجه به اینکه تربیت پایهای و آموزش از در این دوره اتفاق میافتد، فضای بسیار مناسبتری برای کار فرهنگی می باشد. از این رو با پیگیری و مشاهده مجموعهای از تجربیات انجام گرفته در این زمینه و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها به تولید بازیها، محصولات فرهنگی و مذهبی کودک و نوجوان روی آوردند.
در این زمینه، بازی «پیام رسان» با استفاده از الگوریتم های بازی سازی و برگرفته از خطبه غدیر به بازار عرضه شد که با استقبال مناسبی روبهرو شد و تاکنون بیش از ۱۰هزار از این بازی به فروش رسیده است.
این مجموعه در زمینه محصولات فرهنگی، با سه رویکرد سوغات زائر، مناسبتهای مذهبی و مخاطبان خاص مانند جشنهای تکلیف و اردوهای راهیان نور و… تولیدات خود را به بازار عرضه کردهاند.
در حوزه سوغات زائر با تولید بازی و نوشت افزار تخته وایتبرد بازی دار تولید و عرضه کرده اند ، همچنین بازی فکری «معمار حرم» برگرفته از داستان شیخ بهایی در معماری حرم که یک بازی دورهمی خانوادگی است به بازار عرضه شده است و تاکنون ۴هزار بسته از این بازی به فروش رسیده است.
همچنین با تولید انواع پازل، نشان سینه و بستههای کودک ، پرچم های کودکانه که در حرم رضوی نیز توزیع میشود فعالیت خود را توسعه دادهاند.
دو بسته با موضوع حجاب در قالب برگزاری جشنهای تکلیف و بستههای محتوایی و هدایای آن همچون دستبند، و ملزومات حجاب، بستههای جانماز و دفترچه های متفاوت نیز از دیگر محصولات در این حوزه می باشد، همچنین یک کتابِ بازی و بازیای با نام «گوهرشاد» با موضوع حجاب ، برگرفته از قیام گوهرشاد در دست تولید در این حوزه می باشد.
در زمینه آموزشهای بازیمحور، تولید اینگونه بازیها را در موسسهای بهنام «عصر نوآوری و خلاقیت» دنبال میکنند که بر این اساس بیش از ۲۰ بازی آماده اجرا با موضوع سیر آموزش نماز یا ضرورت دین آماده ارائه می باشد.
بازیکارها، بازیهای عملیاتی و جمعی هستند که این تیم با میزبانی یا اجرای اردوهای مختلف دانشآموزی و دانشجویی مانند اردوهای دختران کمیته امداد با بیش از ۲۰۰۰۰ مخاطب تاکنون ارائه کرده است.
در گام بعدی، طراحی بازیکارهای موضوعی در دستور کار این تیم قرار گرفته است، که بازیکار «تا قله» با موضوع دستاورد های انقلاب اسلامی برای مجموعه مدارس بعثت نخستین فعالیت در این زمینه بوده است. پس از آن بازیکار «قهرمان من» با موضوع حاجقاسم، بازیکار «اسکلت» با موضوع ضرورت دین و «لیموشیرین» با محتوای نماز، تولید و عرضه شده است.
«باغ فرهنگ» در زمینه نوشتافزار نیز با تولید کیف، نوشتافزار و دفترهایی با عنوان «میثاق» با المانهای فرهنگی، مذهبی، مناسبتها و نیز قهرمانانی مانند شهدا و حاجقاسم فعالیت کرده است.
تیم «باغ فرهنگ» از چالشهای مسیری که تاکنون طی کرده است و همچنین پیش روی خود دارند، از نبود دغدغه فرهنگی میداند و این بازار را بکر و مظلوم میخواند؛ بهگونهای که حتی با ارائه ایده برای تولید محصولات فرهنگی، تولیدکنندگان به این مهم نمیپردازند که سبب میشود با تصور مخاطبپذیر بودن همان محصولات اندک موجود در بازار، ظرفیت پیشرفت و ارتقاء سطح کیفی محصولات بهگونهای که درخور ارائه در کشورهای اسلامی باشند از میان میرود. از سوی دیگر در بازار محصولات فرهنگی چالشی باعنوان انتقال مستقیم یا غیرمستقیم اهداف به مخاطب نیز مطرح است که کشش بازار این موضوع را برای مجموعههای فرهنگی تعیین میکند.
این تیم برای ارائه محتوا یا بستهای به «همافزا» جذابیتها، روش بازیها و نیز تجربیات موفقیتها و ناکامیهای خود را در اختیار خواهند گذاشت.