«کایاک» جایی برای آموزش کسب و کار با مبانی اقتصاد اسلامی
عمیق شدن در آسیب های نظام آموزشی کشور، سرانجام در سال ۹۶، مطهره جاویدی را به تاسیس «گروه نوآوری کایاک» مجاب کرد. او معتقد است کاستیهای موجود در نظام آموزشی کشورمان باعث شده است اطلاعات یک دختر و پسر ۳۰ ساله ایرانی در زمینه انتخاب رشته تحصیلی و شغل به اندازه یک دختر و پسر ۱۵ ساله در کشورهایی باشد که نظام آموزشی موفقی دارند.
دغدغه مشترک جاویدی که موسس نخستین استارتآپ علوم انسانی در مشهد به شمار میرود با دیگرانی که همچون او دغدغه تعلیم و تربیت دارند، پاسخ به یک سوال است؛ اینکه چطور میتوانند به رفع این خلاهای آموزشی کمک کنند. نتایج این فکر کردن به این دغدغه نیز متفاوت است. مثلا برخی به نتیجه تعلیم و تربیت با ابزار بازی میرسند و او به این نتیجه رسیده است که باید از طریق کسب و کار، وارد عمل شود.
دلیل انتخاب این راهکار از سوی گروه نوآوری کایاک این است که کسب و کار، معضلات روانشناختی کودک و نوجوان شرکت کننده در دوره را آشکار میکند؛ معضلاتی مثل کمالگرایی، ضعف اعتماد به نفس، ضعف ارتباطات اجتماعی، وابستگی افراطی به خانواده، همچنین میزان کنترلگری خانواده و … . دلیل دیگر این گروه برای آشنا کردن کودکان از سن ۵ سالگی با امور اقتصادی و شغلی این است که تا ۱۵ سالگی تجربههای مختلفی را کسب کنند و بتوانند در این سن، انتخاب رشته درستی انجام بدهند. در غیر این صورت اتفاقی برایشان میافتد که برای اغلب دانش آموزان رشتههای علوم انسانی و علوم ریاضی میافتد؛ اینکه در رشتههایی تحصیل میکنند که بعد از ورود متوجه میشوند به آن علاقه ای ندارند. در نتیجه یا با همان وضعیت ادامه میدهند، یا تغییر رشته میدهند، یا شغلی متفاوت با رشتهشان انتخاب میکنند و یا …
محتوای کار و پشتوانه فکری این گروه، مبتنی بر تفکرات مرحوم علی صفایی حائری و کلیدواژههای تربیتیاش مانند استقلال در تصمیمگیری و ایجاد شرایط لازم برای تفکر است.
با این پیشزمینهها، تاسیس شرکت و ایجاد نخستین محصول آن به نام بازی تولید، در شهریور ۹۹ رقم خورد تا به کودکان ۵ تا ۱۲ سال و والدینشان سرفصلهای مثل استقلال، هدفگذاری و مبانی اقتصادی آموزش داده شود. بهمن همان سال محصول این شرکت، محتوای وسایل مورد نیاز آموزش کسب و کار به کودکان رونمایی شد. ظاهر این محصول و این تلاشها آموزش کسب و کار و بطن آن، آموزش مدلی مبتنی بر دانش ایرانی اسلامی بود. خرداد ۱۴۰۰ در جشنواره اتیکت، این مجموعه توانست جزو ۱۱ تیمی باشد که موفق به جذب سرمایه شدند. آبان ۱۴۰۰ با کادر انسانی جدید، برگزاری کلاسها و آموزش به رده سنی ۷ تا ۱۴ سال شکل جدیتری به خود گرفت و مجموعههایی مانندکمیته امداد امام(ره) برای افزایش توانمندی مددجویان خود، با این گروه برنامه های مشترک اجرا کرد.تجاری سازی و گسترش همزمان پژوهش ها باعث شد در بهمن ۱۴۰۰ نخستین محصول تجاری این شرکت، روانه بازار شود.
تمرکز این گروه در سال ۱۴۰۱ بر استعدادیابی، آموزش کسب و کار و مهارت آموزی در سنینی است که بزنگاههای اصلی انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل به شمار میروند. با این هدف، برگزاری رویدادهای ۳ تا ۱۴ روزه در اولویت قرار گرفته است تا شرکت کننده چالشهای محتمل در فضای کسب و کار ایران را تجربه کند و با مبانی اقتصاد اسلامی نیز آشنا شود. به عنوان نمونه در یکی از این رویدادها که به سفارش وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ۱۰۰ نفر در سنین ۱۶ تا ۲۵ سال از نقاط مختلف کشور شرکت کردند. از میان تیمهای شرکت کننده، یک گروه کسب و کار جدی خود را شروع کرده است و سه گروه دیگر در مرحله جذب سرمایه هستند.
خلف وعده دستگاههای دولتی و آسیبهای اقتصادی ناشی از آن، عمدهترین چالش این مجموعه به شمار میرود.